دنیای کامپیوتر

وب نوشت های یک دیوانه ی کامپیوتر

دنیای کامپیوتر

وب نوشت های یک دیوانه ی کامپیوتر

کدام بهتر است ؛ اپرامینی یا بولت؟ مقایسه دو مرورگر قدرتمند موبایل

نبرد مینی‌ها
عرضه اپرامینی‌در اواسط شهریور، تقریبا تمام مخاطبان را تحت تاثیر قرار داد. اپرا، در حوزه تلفن‌های همراه جاوا به یک موفقیت تبدیل شده بود؛ اما درست پس از یک هفته، در نمایشگاه ‌CTIA Wireless‌ امسال، رقیب جدیدی پیدا شد که با پشت سر گذاشتن نسخه بتا، نگارش1 مرورگر ‌Bolt‌ خود را معرفی کرد.
مرورگر های موبایل ، اپرا و بولت
بولت نگارش بتا، اولین بار روی گوشی سامسونگ مدل ‌Propel‌‌عرضه و آزمایش شد. نکته جالب اینکه در مجموع، با اینکه صفحه‌های سایت‌ها را بهتر از اپرا مینی 2/4 نمایش می‌داد، اما به‌نظر نمی‌رسید سرعت بیشتری داشته‌باشد و حالا مشخص شده که نسخه نهایی آن تغییر چندانی نداشته است.

این مرورگر، امکانات جانبی جالبی را اضافه کرده است؛ مثلا نوار جستجوی گوگل را جدا از نوار ‌URL‌، در تمام پنجره‌ها قرار داده است. همچنین، یک مدیر دانلود و آپلود دارد که می‌توانید با کمک آن، سرعت زیادی در دانلود و آپلود داشته‌باشید. همچنین با کش کردن صفحه‌ها، بازگشت به‌صفحه‌های قبلی، بدون لود شدن مجدد آنها امکان‌پذیر است.

بولت نگارش 5/1 یک مدیر ویدئو هم دارد که از 3 مکانیزم مجزا برای پخش ویدئوهای ‌Stream‌ در موبایل استفاده می‌کند. حتی اگر تلفن‌تان هم پشتیبانی پیش‌فرض از ویدئو نداشته باشد، این مرورگر پخش‌کننده ویدئوی خود را اجرا می‌کند. ‌ ‌

بولت که مانند اپرا یک مرورگر پراکسی به‌حساب می‌آید، با موتور ‌WebKit‌ کار می‌کند. موتور وب‌کیت را تلفن‌هایی همچون آیفون و آندروید استفاده می‌کنند. بولت مدعی است که با نرخ 23 به1، داده‌ها را فشرده می‌کند؛ یعنی یک صفحه وب 3/2مگابایتی را به‌اندازه 100کیلوبایت در می‌آورد. ‌ ‌

وب‌سایت ‌CNET‌ روی این دو مرورگر آزمایشی انجام داده است. در این آزمایش که 3 نوبت و روی 3 وب‌سایت مختلف انجام شد، بولت نگارش 5/1 و اپرامینی2/4 بررسی شدند و از آنجا که اپرامینی5 هنوز کامل نشده است، در این آزمایش مورد بررسی قرار نگرفت. ‌ ‌

بولت برای بارگذاری وب‌سایت ‌Nortstrom.com‌، بین 12 تا 14ثانیه معطلی داشت، اما اپرا مینی همین وب‌سایت را در 9 تا 13ثانیه باز کرد. بولت در 26ثانیه، وب‌سایت نیویورک تایمز را باز کرد، اما اپرا سریع‌تر بود و در 19ثانیه وب‌سایت را کامل بارگذاری کرد. ‌ ‌

اما نکاتی که باید به آنها توجه کرد، موارد زیر است: ‌ ‌

بولت صفحه‌ها را بهتر از اپرا مینی رندر می‌کند، متون‌و تصاویر شفاف‌تری دارد. اپرامینی2/4 گاهی اوقات بیش از حد کمپرس می‌کند، اما همین به سرعت آن کمک می‌کند.

در برخی سایت‌ها، اپرا یکی دو تصویر را جا انداخت، اما جای عکس را رزرو کرده بود. بولت همچنین قابلیت جالبی داشت که اپرا دارای آن نبود؛ قابلیت نصف کردن صفحه که از ویژگی‌های خاص زوم کردن در بولت است. بولت صفحه را به دو نیم می‌کند و با حرکت دادن مکان‌نما در نیمه بدون زوم، آن متن در نیمه زوم شده نشان داده می‌شود. ‌ ‌

اما بالاخره کدام مرورگر واقعا بهتر است؟ پاسخ به این سوال واقعا مشکل است. بولت در رندر کردن و نشان دادن کامل وب‌سایت‌ها واقعا قوی‌تر است، اما از طرف دیگر، سرعت اپرا مینی2/4 استثنایی است. البته ممکن است با عرضه اپرا مینی5، بولت در رندر کردن هم کم بیاورد،‌اما تا آن زمان و با بستر فعلی اینترنت موبایل در کشورمان، پیشنهاد اصلی ما اپرا مینی است. ‌ ‌

دانلود بولت و اپرامینی هر دو رایگان است و می‌توانید از لینک‌های زیر این دو مرورگر جاوا را برای تلفن همراه خود استفاده کنید و به مرور وب بپردازید.


منبع : کلیک ضمیمه روزنامه جام جم - شماره 256

تبدیل به روش اکس ، معرفی نرم افزار ConvertX to DVD

همه فایل‌های تصویری را در تلویزیون ببینید !

نرم افزار ConvertX to DVD

این روزها به‌کمک اینترنت پرسرعت ADSL و فعالیت بسیار خوب کاربران ایرانی در دنیای بزرگ اینترنت، نوع استفاده کاربران از اینترنت نیز تا حد زیادی تغییر کرده است. شاید تا چند سال قبل، اگر فردی قصد دانلود یک فیلم از اینترنت را داشت، به دلایل مختلف از جمله اتلاف زمان بسیار طولانی، هزینه زیاد کارت اینترنت و هزینه بالای قبض تلفن از انجام این کار منصرف می‌شد. برخی از کاربران که تمام این موارد را نادیده می‌گرفتند و به دانلود یک فیلم مشغول می‌شدند نیز در بسیاری از موارد به‌دلیل قطعی‌های مکرر در ارتباطشان، فایلی را دانلود می‌کردند که اصلا قابل استفاده نبود!


اما با توجه به افزایش سرعت اینترنت در ایران و همچنین توسعه فرمت‌های مختلف ویدئویی و سایت‌های اشتراک‌گذاری فیلم و موسیقی، دانلود فیلم از اینترنت به امری عادی در میان کاربران تبدیل شده است؛ به‌طوری‌که می‌بینیم بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی پس از پخش اولین قسمت در تلویزیون، توسط فروشگاه‌های اینترنتی به فروش می‌رسند. یکی از فرمت‌های تصویری که در چند ماه اخیر طرفداران بسیاری پیدا کرده، فرمت تصویری (MKV (Matroska است.


این‌که این فرمت به چه شکل عمل می‌کند و چگونه توانسته جایگزین فرمت‌های فشرده‌ای همچون Mpeg4، .avi و ... باشد، در این مقاله مورد بحث نیست اما ذکر این نکته ضروری است که این فرمت تحولی عظیم در دنیای فیلم بوده است چون بیشتر فیلم‌های ارائه شده در این فرمت اغلب کیفیت‌های بالا و خوبی دارند که در بسیاری از موارد کیفیت آنها از کیفیت یک فیلم دی‌وی‌دی با حجم 5/4گیگابایت نیز بیشتر است و نکته بسیار جالب توجه در این فرمت این است که حجم فایل‌های ارائه شده در این فرمت بین 300 تا 400مگابایت، یعنی چیزی حدود یک دهم حجم یک فیلم دی‌وی‌دی است. پس وقتی کاربری قصد دارد یک فیلم دی‌وی‌دی را از اینترنت دانلود کند، به‌کمک این فرمت می‌تواند 10 فیلم را در همان زمان دانلود کند!


همان‌طور که گفتیم، پیدایش این فرمت تحولی عظیم در دنیای فیلم بوده است و کاربران زیادی نیز روز‌به‌روز به طرفداران این فرمت اضافه می‌شوند، اما یکی از نیازهای کاربران پس از دانلود فیلم‌های ارائه‌شده در این فرمت، نرم‌افزاری برای تبدیل هرچه آسان و سریع این فیلم‌ها به یک فیلم قابل پخش در دستگاه‌های پخش خانگی است. در این مقاله قصد داریم شما را با یکی از بهترین این نرم‌افزارها آشنا کنیم.

ادامه مطلب ...

تاریخچه ی کامپیوتر از سال 1800 تا 1900

1804

فرانسیس جوزف-ماری جاکارت (Frances Joseph-Marie Jacquard) دستگاه بافندگی تمام خودکارش را کامل کرد . این دستگاه می توانست با کارت های پانچ شده برنامه ریزی شود .


1820

توماس دکالمر (Thomas de Colmar) موفق شد اولین ماشین حساب قابل اطمینان تجاری را بسازد .


1821

چارلز ببیج (Charles Babbage) موتور تفاضلی (Difference Engine) را اختراع کرد . این دستگاه می‌توانست جداول علمی طولانی را محاسبه کند .


1826

قدیمی ترین عکس شناخته شده تا به امروز ، توسط جوزف نیسفور نیپس (Joseph Nicéphore Niépce) از پشت پنجره از منظره حیاط خانه اش گرفته شد .


1827

جورج سیمون اهم (George Simon Ohm) قانون اهم را در کتابش مطرح کرد .


1831

جوزف هنری پرینستون (Joseph Henry of Princeton) اولین تلگراف -که عملا کار می کرد- را اختراع کرد .


1838

ساموئل مورس (Samuel Morse) کدی را اختراع کرد که بعد ها به نام "کد مورس" نام گذاری شد . این کد از اعداد مختلف برای نمایش ارقام و حروف الفبای انگلیسی استفاده می کرد .


1847

شرکت زیمنس (Siemens) توسط ورنر وان زیمنس (Werner von Siemens) و یوهان جورج هالکس (Johann Georg Halske) تاسیس شد . 


1851

اتحادیه غرب پایه گذاری شد .


1861

نخستین عکس رنگی پایدار توسط عکاسی به نام توماس ساتن (Thomas Sutton) بر روی یک نوار پارچه ای پشمی گرفته شد . او برای گرفتن این عکس ، سه بار پیاپی و هر بار با یک رنگ عکسبرداری کرد . این روش توسط جیمز کلارک ماکسول (James Clerk Maxwell) رواج یافته بود .  


1866

اولین کابل اقیانوس اطلس با موفقیت از ایرلند به نیوفاندلند کشیده شد .


1868

کریستوفر شولز (Christopher Sholes) در ایالات متحده ماشین تحریری اختراع کرد که مجهز به صفحه کلید QWERTY ( صفحه کلید رایج و استانداردی که امروزه می شناسیم ) بود .

1871

چارلز بابیج (Charles Babbage) در 18 اکتبر 1871 درگذشت .


1875

در ژاپن شرکتی به نام تاناکا سیزوشو (Tanaka Seizo-sho) به وجود آمد و سپس از ادغام این شرکت با کمپانی دیگری به نام سیساکو شو (Seisaku-sho) ،  شرکت توکیو سیبارورا دنکی (Tokyo Shibarura Denki) به وجود آمد . بعدها نام این کمپانی کوتاهتر شد . نامی که امروزه همه ما می شناسیم ، توشیبا .


1876

الکساندر گراهام بل (Alexander Graham Bell) تلفن را اختراع کرد .


1877

امیل برلینر (Emile Berliner) در امریکا میکروفون را اختراع کرد .


1880

شرکت ASME تاسیس شد .


1881

شرکت Eastman Kodak تاسیس شد .


1883

در امریکا توماس ادیسون (Thomas Edison) ، اثر ادیسون را کشف کرد که در آن یک جریان الکتریکی ، از خلا عبور داده می شد .


1885

کمپانی تلگراف و تلفن آمریکا - American Telegraph and Telephone) AT&T) به ثبت رسید .


1888

نیکلا تسلا (Nikola Tesla) موتور الکتریکی دوار را در یکم می این سال اختراع کرد و سپس حق اختراع آن را به جورج وستینگهوس (George Westinghouse) فروخت . با این اختراع امکان تولید و انتقال انرژی الکتریکی AC به وجود آمد و امروزه نیز از همین روش برای تولید و توزیع آن استفاده می شود .


1888

ویلیام براوس (William S. Burroughs) حق اختراع یک ماشین جمع زن با قابلیت چاپ را به ثبت رساند .


1888

فردریش رینتزر (Friedrich Reintzer) کریستال مایع را کشف کرد .


1896

هرمان هولریث (Herman Hollerith) شرکتی در زمینه ماشین های جدول بندی تاسیس کرد . این شرکت بعدها به یکی از معروفترین شرکت های کامپیوتری تبدیل شد . شرکت International Business machines) IBM) .


1897

یک دانشمند آلمانی به نام کارل فردیناند براون (Karl Ferdinand Braun) اسیلوسکوپ اشعه کاتدی را اختراع کرد .


1898

شرکت آلکاتل (Alcatel) تاسیس شد .

مقدمه ای بر زبان C

پس از نوشتن یک الگوریتم باید آن را با استفاده از یک زبان برنامه نویسی تبدیل به یک برنامه قابل اجرا برای کامپیوتر نماییم. این زبانها به سه دسته کلی تقسیم میگردند :

1- زبان ماشین (سطح پایین) : این زبان مستقیما با صفر و یک نوشته می شود و بدون هیچ واسطه ای برروی کامپیوتر قابل اجرا است. طراحان سخت افزار هر کامپیوتر، زبان ماشین خاص خود را برای آن ماشین طراحی می نمایند. به همین دلیل هر برنامه ای که به زبان ماشین نوشته شود، فقط برروی همان ماشین خاص کار می کند، بهمین دلیل برنامه های نوشته شده به زبان ماشین را غیر قابل حمل می نامند. از طرف دیگر یادگیری این زبان بسیار مشکل بوده و برنامه نویسی با آن نیز بسیار سخت است و همچنین احتمال بروز خطا نیز در آن زیاد است.

2- زبان اسمبلی : این زبان شکل ساده تر زبان ماشین است، بدین صورت که برای هر دستورالعمل زبان ماشین، یک اسم نمادین انتخاب شده است (مانند دستور ADD بجای کد دودویی دستورالعمل جمع) که بخاطر سپردن و برنامه نویسی با آنها برای انسانها ساده تر است. اما این برنامه ها برای ماشین قابل فهم نیست و باید قبل از اجرا شدن توسط برنامه مترجمی بنام اسمبلر به زبان ماشین تبدیل شود. توجه کنید که از آنجا که هر دستور زبان اسمبلی معادل یک دستور زبان ماشین است، این زبان نیز وابسته به ماشین می باشد و برنامه های نوشته شده به این زبان فقط برروی همان کامپیوتری که برای آن نوشته شده اند قابل اجرا است. علاوه براین کار با این زبانها هنوز هم نسبتا مشکل بود و فقط متخصصین کامپیوتر قادر به استفاده از آنها بودند.

3- زبانهای سطح بالا : دستورالعملهای این زبانها بسیار نزدیک به زبان انسانها (بطور مشخص زبان انگلیسی) می باشد و بهمین دلیل برنامه نویسی به آنها بسیار ساده تر بوده و می توان الگوریتمها را به راحتی به این زبانها تبدیل کرد. از آنجا که این زبانها به هیچ ماشین خاصی وابسته نیستند، برنامه های نوشته شده با این زبانها (تا حد زیادی) قابل حمل می باشند. مثالهایی از این زبانها عبارتند از :

- بیسیک (Basic): برای کاربردهای آموزشی
- فرترن (Fortran) : برای کاربردهای علمی و مهندسی
- پاسکال (Pascal) : برای کاربردهای آموزشی و علمی

برنامه نویسی c , c++

و بالاخره زبان برنامه نویسی C که درمورد آن بیشتر صحبت خواهیم کرد. البته برنامه های نوشته شده به این زبانها ابتدا باید به زبان ماشین ترجمه شوند تا برروی کامپیوتر قابل اجرا باشند. برای ترجمه این زبانها از کامپایلرها و یا مفسرها استفاده می شود.

ادامه مطلب ...

آنلاین ورق بزنید! ( معرفی نرم افزار FlippingBook PDF Publisher )

آیا به‌تازگی از وب‌سایت روزنامه جام‌جم دیدن کرده‌اید؟ اگر از بازدیدکنندگان سایت روزنامه جام‌جم و روزنامه‌خوان‌های آنلاین باشید، حتما تغییرات به‌وجود آمده در نسخه الکترونیکی روزنامه را هم دیده‌اید! یکی از قابلیت‌های جدیدی که به سایت روزنامه جام‌جم افزوده شده، امکان مشاهده نسخه الکترونیکی روزنامه به‌طور آنلاین در فرمت فلش و همراه با افکت‌های زیبا، بدون نیاز به برنامه آکروبات ادوبی است. این قابلیت یکی از جدیدترین روش‌ها برای انتشار محتوای الکترونیکی در سایت‌های اینترنتی است که به‌دلیل برخورداری از حجم کم، افکت‌های متنوع، امکانات زیاد و روش کار آسان، روز به‌روز کاربران زیادی «از جمله سرویس‌دهندگان آنلاین ارائه کتاب، مجله، روزنامه و ...» را به خود جلب کرده است.

نرم افزار FlippingBook PDF Publisher

استفاده از این قابلیت نه‌تنها در سایت‌های اینترنتی مفید است، بلکه برای ارائه یک کتاب، مجله یا روزنامه روی سی‌دی یا به‌صورت یک فایل قابل نمایش در رایانه تمام کاربران نیز کاربرد دارد. به‌عبارتی می‌توان گفت که به‌کمک این قابلیت نه‌تنها تمام مزیت‌های استفاده از فایل‌های pdf. در اختیار شما قرار می‌گیرد، بلکه امکانات دیگری همچون افکت‌های زیبا، قفل کردن فایل اصلی، عدم نیاز به برنامه خاص برای نمایش فایل و ... نیز در اختیار خواننده مطالب شما قرار خواهد گرفت.


در ادامه ی این مطلب قصد داریم نرم افزار FlippingBook PDF Publisher را که به همین منظور ساخته شده است ، به شما معرفی کنیم .

ادامه مطلب ...