دنیای کامپیوتر

وب نوشت های یک دیوانه ی کامپیوتر

دنیای کامپیوتر

وب نوشت های یک دیوانه ی کامپیوتر

آموزش برنامه نویسی ویندوز ( Win32 ) ، درس اول

درس اول : اصول ویندوز
آشنایی با ویندوز
بررسی اجمالی :
مایکروسافت ویندوز یک سیستم عامل است که به اشخاص کمک می کند تا بتوانند با یک کامپیوتر شخصی به تعامل بپردازند . برنامه نویسانی که می خواهند برای این سیستم عامل برنامه بنویسند ، برنامه های خود را بر مبنای کتابخانه ای می نویسند که Win32 نامیده می شود .

Win32 کتابخانه ای است متشکل از انواع داده ای، ثوابت، توابع و کلاس هایی ( اساسا ساختار هایی ) که برای ساخت برنامه های تحت ویندوز مورد استفاده قرار می گیرند .

برای ایجاد یک برنامه ی ابتدایی ویندوزی نیاز به کامپایلری برای سیستم عامل ویندوز ( اصطلاحا یک کامپایلر 32 بیتی ) دارید . اگر چه شما می توانید Win32 را در زبان های برنامه نویسی مختلفی ( از جمله بورلند دلفی ) به کار ببرید، اما در اینجا ما به آموزش Win32 فقط با یک زبان برنامه نویسی و همین طور یک کامپایلر خواهیم پرداخت . در اصل کتابخانه ی Win32 به زبان C نوشته شده است که زبان اصلی سیستم عامل ویندوز محسوب می شود .
تمام برنامه هایی که در اینجا آموزش داده خواهند شد، به زبان ++C نوشته شده اند . البته در این برنامه های تفاوت چندانی بین C و ++C مشاهده نخواهید کرد . اگر چه اکثر ساختارهای Win32 آبجکت های زبان C هستند، اما ما آنها را همراه با کتابخانه های ++C به کار خواهیم برد و با این کار از مزایای برنامه نویسی شئ گرا استفاده خواهیم کرد .
Win32 Windows

ایجاد یک برنامه ی Win32 :
تمام برنامه های ویندوزی در درجه اول مشابه به نظر می رسند و نیز رفتار های مشابه دارند، اما همانند برنامه های ++C تفاوت های کوچکی در ساخت برنامه ها تحت کامپایلر های مختلف وجود دارد که بسته به نوع کامپایلر خود ملزم به رعایت آنها هستید .
ما برای برنامه هایی که در اینجا آموزش خواهیم داد از کامپایلر Microsoft Visual C++ 2008 استفاده خواهیم کرد . همانطور که دربالا اشاره شد می توانید این برنامه ها را با کمی تغییردر کامپایلر های دیگر نیز اجرا کنید .
کد یک برنامه ی ویندوزی win32 شامل دو مورد اساسی است :
1) فایل سرآیند ( windows.h" ( Header File" : این فایل سرآیند اکثر تعاریف، انواع و توابع مربوط به کتابخانه Win32 را شامل می شود . کد زیر این فایل سرآیند را به برنامه ما اضافه خواهد کرد :
#include <windows.h>
2) تابع WinMain : برای برنامه های ویندوزی این تابع در واقع معادل تابع main در برنامه های استاندارد ++C می باشد . این تابع نقطه شروع یک برنامه ویندوزی می باشد . همه چیز از اینجا شروع خواهد شد !
تعریف این تابع به شکل زیر انجام می شود :
INT WINAPI WinMain(HINSTANCE hInstance, HINSTANCE hPrevInstance,
                               LPSTR lpCmdLine, int nCmdShow)
{
      return 0;
}
همانطور که مشاهده می کنید این تابع چهار آرگومان می گیرد که در هنگام اجرای برنامه توسط سیستم عامل به تابع ارسال می شوند . در درس های بعدی در مورد آنها به تفصیل صحبت خواهیم کرد . نوع برگشتی تابع INT می باشد که از انواع معرفی شده در Win32 بوده و معادل نوع int در ++C می باشد . عبارت WINAPI بیانگر نوعی فراخوانی قراردادی تابع می باشد، در این مورد باید بدانید که وجود این عبارت در تعریف تابع ضروری است .
آموزش عملی : معرفی برنامه نویسی ویندوز
استفاده از Microsoft Visual C++ 2008 :
برای ساختن یک برنامه ی جدید Win32 با استفاده از Microsoft Visual C++ 2008 باید از جعبه محاوره New Project گزینه Win32 Project را انتخاب کنید . Microsoft Visual C++ 2008 در هنگام ایجاد برنامه های Win32 برای کمک به شما و همچنین سرعت بخشیدن به کار به طور اتوماتیک کدهایی را که یک برنامه ویندوزی ابتدایی برای اجرا لازم دارد، به پروژه شما اضافه می کند . این کدها شامل کد پنجره اصلی به همراه منوی اصلی، یک جعبه محاوره About و همچنین توابع پردازش پیغام مربوطه می باشد .
به علت اینکه ما در حال آموزش Win32 هستیم راه سخت را در پیش خواهیم گرفت، ایجاد یک برنامه از صفر !

1) مایکروسافت ویژوال استودیو را اجرا کنید .
2) از منوی اصلی گزینه ی ...File -> New -> Project را کلیک کنید .
3) مطابق شکل زیر از جعبه محاوره ی New Project گزینه ی Win32 Project را کلیک کنید :
Win32 Programming
4) در قسمت Location مسیری که می خواهید پروژه در آنجا ذخیره شود را انتخاب نمایید .
5) در قسمت Name نام مورد نظر خود را برای پروژه وارد کرده و دکمه ی OK را کلیک کنید .
6) جعبه محاوره ی دیگری ظاهر خواهد شد . گزینه Application Settings را کلیک کرده و گزینه های آنرا مطابق شکل تنظیم کرده و دکمه ی Finish را کلیک کنید .
Win32 Programming
7) برای شروع نیاز به فایلی برای نوشتن کد برنامه دارید . از منوی اصلی گزینه ی ...Project -> Add New Item را کلیک کنید . دقت کنید که در پنجره Solution Explorer پروژه مورد نظر در حالت انتخاب باشد . 
8) مطابق شکل از جعبه محاوره Add New Item گزینه ی (C++ File (.cpp را کلیک کنید . در قسمت Name عبارت Main را وارد کنید و کلید OK را کلیک کنید .
Win32 Programming
9) کد زیر را داخل فایل Main وارد کرده و برنامه را اجرا کنید .
//---------------------------------------------------------------------------
#include <windows.h>

//---------------------------------------------------------------------------
INT WINAPI WinMain(HINSTANCE hInstance, HINSTANCE hPrevInstance,
                               LPSTR lpCmdLine, int nCmdShow)
{
      MessageBoxA(NULL, "Hello world!", "Note", MB_OK);
      return 0;
}
//---------------------------------------------------------------------------
بدنه ی این تابع به جز دستور ;return 0 یک دستور دیگر هم دارد که باعث نمایش یک کادر پیغام می شود .
تبریک می گوییم ! شما اولین برنامه ویندوزی خود را ایجاد کردید .
نظرات 6 + ارسال نظر
HaMeD سه‌شنبه 26 مرداد‌ماه سال 1389 ساعت 11:56 ق.ظ http://www.fand0gh.blogfa.com

ba ejaze az matalebetun dar webam estefade kunam
mamnun.......................
HaMeD

تبسم از افغانیستان جمعه 7 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 08:41 ق.ظ

سلام .......گل عالی بود خیلی

حمید یکشنبه 23 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 08:57 ق.ظ http://www.hhamidreza.blogfa.com

سلام تبریک میگم سایت قشنگ و مفیدی داری.
به ما هم یه سر بزن مطالب وبلاگم بدردت میخوره یاعلی.
www.hhamidreza.belogfa.com

حمید چهارشنبه 9 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 11:29 ق.ظ

سلام
ممنون ازتون
لطفاً آموزش win32 رو ادامه بده
خیلی مفیده
مرسی

آرش جمعه 11 آذر‌ماه سال 1390 ساعت 03:06 ب.ظ

tanq veryyyyyyyyy :-*

اوا دوشنبه 3 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 01:54 ب.ظ

برای سیستم عامل های ۶۴ بیتی چجوری میشه برنامه نوشت؟؟؟؟؟

کافیه از یک کامپایلر ۶۴ بیتی استفاده کنید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد