دنیای کامپیوتر

وب نوشت های یک دیوانه ی کامپیوتر

دنیای کامپیوتر

وب نوشت های یک دیوانه ی کامپیوتر

کدام سیستم عامل ؟

نوشتاری که پیش رو دارید ترجمه مقاله ای است که چندی پیش در سایت معتبر ComputerWorld منتشر شده و به مقایسه کاربردی 4 سیستم عامل مطرح می پردازد .

از زمان پیدایش کامپیوتر تا به امروز ، جنگ سیستم عامل ها برای تصاحب هر چه بیشتر سهم بازار شروع شده و هنوز ادامه دارد در حالی که هر کدام ادعا می کنند برتری بسیار بیشتری نسبت به رقبا دارند و همچنین در مقابل سعی در تخریب و کم اهمیت جلوه دادن و تا حدودی خراب کردن دیگر رقبا دارند .
مهم نیست مطالبی که در مورد برتری سیستم عامل ها می خوانید یا از دیگران می شنوید چقدر متقاعد کننده باشند ، هر چند گاهی اوقات بسیاری از این کشمکش ها تا حدی افراطی ، غیر معقول و بی ربط هستند .
سیستم عامل های Mac OS ، لینوکس و بسیاری دیگر از سیستم عامل های موجود در طول سال های متمادی هواخواهان جدی خود را داشته اند . اما حقیقت این است که اکثر کاربران خانگی و تجاری به راحتی اولین انتخابشان نسخه مختلفی از سیستم عامل محبوب جهان یعنی ویندوز است . البته با آمدن ویستا اوضاع اندکی تغییر کرد . برای اولین بار است که سیستم عامل شرکت مایکروسافت با استقبالی بسیار سرد از سوی کاربران و انتقاداتی بسیار آتشین از سوی کارشناسان مواجه می شود . جدای از سر در گمی به خاطر نسخه های متعدد ویستا ، این سیستم عامل نیاز به سخت افزار های بسیار قوی دارد و همچنین ویژگی های امنیتی جدیدش زیاد از حد سختگیرانه هستند و به همین خاطر کاربران برای مهاجرت به این سیستم عامل به سختی مقاومت می کنند و یا در فکر استفاده از دیگر سیستم عامل های موجود هستند و یا ویندوز ایکس پی را دو دستی چسبیده اند .
در این مقاله بر آن شدیم تا شما را تا حدودی با مزایای این سیستم عامل ها آشنا کنیم . این مقاله 4 بخش دارد که در هر کدام از آنها سعی نموده ایم تصویری بسیار شفاف از هر کدام از این 4 سیستم عامل مطرح دنیای کامپیوتر ارائه دهیم . هر کدام از این 4 سیستم عامل در جای خود بهترین هستند و در اینجا سعی نموده ایم شما را متقاعد کنیم که 4 گزینه موجود ، بهترین هستند و البته فراموش نمی کنیم که انتخاب کننده نهایی شما هستید .



----------------------------*****---------------------------
Linux

----------------------------*****---------------------------

من روی پای خودم ایستاده ام !
بهتر است از همین ابتدا تکلیف را مشخص کنیم :
اگر استفاده از برنامه Adobe Premiere ، مهمترین چیز در زندگی شماست یا اگر یکی از طرفداران سر سخت بازی Call of Duty هستید ، لینوکس را فراموش کنید ، حداقل فعلا . در حالی که نسخه ای از اکثر نرم افزار هایی که در ویندوز نصب می شوند به طریقی برای استفاده از لینوکس وجود دارد اما آن دسته از نرم افزار هایی که نیاز مبرمی به استفاده از درایور های سخت افزاری و یا استفاده بسیار زیاد از قدرت کارت گرافیکی دارند در لینوکس موجود نیستند ؛ اما برای هر چیز دیگری ، لینوکس مطمئنا گزینه خوبی است .
بر خلاف ویندوز و Mac OS ، لینوکس مثل هوایی که تنفس می کنید مجانی است ، علاوه بر اینکه برای آن دسته از اشخاصی که مشتاقند با دست های خود تکنولوژی را به راحتی توسعه دهند ، این امکان فراهم است که به Source این سیستم عامل و برنامه های جانبی آن دسترسی داشته باشند ؛ درست بر خلاف شرکت هایی که تنها هدف خود را از توسعه نرم افزار ها ، دستیابی به سود بیشتر قرار داده اند .
اندازه و سرعت
بهتر است از سخت افزار شروع کنیم : لینوکس سبک ترین چیزی است که روی کامپیوتر خود نصب می کنید . این در حالی است که احتیاجات سخت افزاری برای نصب ویندوز روز به روز بیشتر و سنگین تر می شوند و همچنین سیستم عامل Mac هم نیاز به قدرت بسیار زیاد سخت افزاری برای اجرای هر چه سریع تر و بهتر سیستم عامل و برنامه ها دارد .
شما هنوز هم می توانید بر روی کامپیوتر قدیمی که حتی جز سری پنتیوم هم نیست تکیه کرده و لینوکس را به راحتی بر روی آن نصب کنید و هنگام کار هم با مشکلی مواجه نشوید .
ثبات و پایداری ، امنیت ، انعطاف پذیری
لینوکس فقط کوچک نیست ، بلکه سیستم عاملی پایدار و با ثبات است . بنا به تجربه ، همگی اذعان داریم که گاهی اوقات ویندوز به خودی خود هنگ می کند و یا بعد از مدتی استفاده و بدون هیچ دلیلی کند و به اصطلاح سنگین می شود و علت آن هم یا به وجود آمدن اشکالات در رجیستری است و یا اشکال در فایل های DLL .
لینوکس همه داده های تنظیماتی و کتابخانه ها را در فایل هایی که به راحتی در اختیار شما هستند قرار می دهد . شما به راحتی می توانید مشاهده کنید که ضمن کار با سیستم عامل چه مواردی تغییر می کنند علاوه بر این که به طور دستی هم می توانید تغییرات مورد نظر خود را اعمال کنید بدون اینکه نیازی باشد برای پیدا کردن قسمتی که مایل به تغییر آن هستید در بین 9 میلیون مدخل رجیستری HKEY_LOCAL_MACHINE به کشف و جستجو بپردازید ! ضمن اینکه ابزار پیکر بندی سیستم در لینوکس دارای رابط گرافیکی کاربر پسندی است .
در یکی از جدیدترین مسابقه هایی که هکر ها برای نفوذ به سیستم عامل ترتیب داده بودند ، کامپیوتر هایی که از سیستم عامل ویندوز ویستا و Mac OS X استفاده می کردند هک شدند اما به کامپیوتری که روی آن لینوکس نصب بود نفوذ نشد . البته در اینجا قصد نداریم مبالغه کنیم و اعلام کنیم که لینوکس هیچ مشکل امنیتی نداشته و هیچ ویروسی هم نمی تواند به آن نفوذ کند ، اما همگی اعتراف می کنیم که در حال حاضر شمار ویروس های شناخته شده ای که برای لینوکس ساخته شده اند بسیار کمتر از گلچین ویروس هایی است که به ویندوز نفوذ کرده اند ، علاوه بر اینکه با استفاده از قابلیت Checksum در لینوکس تا حدودی می توان وجود ویروس در فایل ها را تشخیص داد . از طرف دیگر شما می توانید از میان نسخه های مختلف سیستم عامل لینوکس هر کدام را که متناسب با نیاز شماست انتخاب نمایید . اگر حرفه ای هستید استفاده از لینوکس Debian را توصیه می کنیم ، اگر کاربری معمولی هستید و به دنبال سیستم عاملی هستید که کار با آن راحت بوده و کمترین نیازتان در زمینه استفاده از کامپیوتر را مرتفع کند استفاده از Ubuntu را پیشنهاد می کنیم و در نهایت اگر در زمینه کارهای تجاری دستی دارید استفاده از Red Hat و Novell SUSE بهترین انتخاب هستند .


برنامه های کاربردی و رابط کاربری
متاسفانه اکثر کاربران شایعاتی که در مورد لینوکس می شنوند را به راحتی قبول می کنند بدون اینکه حاضر باشند برای یک بار هم که شده این سیستم عامل را روی سیستم خود نصب کنند .
بهتر است رو راست باشیم !
تا به حال چند بار یکی از نسخه های لینوکس را روی سیستم خود نصب کرده اید ؟ به جرات می توان گفت که شاید تنها 10 درصد کاربران مبادرت به این کار کرده باشند و بقیه حتی فکر این کار را هم به سرشان راه نمی دهند .
شایعه بی پایه و اساسی که در مورد لینوکس بین کاربران مرسوم شده ، عدم وجود ابزار های کاربردی و مفید در لینوکس است . کسانی که این حرف را می زنند حتما نمی دانند با استفاده از ابزار هایی مانند CrossOver Linux ، Wine و یا WMWare Player به سادگی می توان بسیاری از ابزارهای سازگار با ویندوز را در لینوکس اجرا کرد . در بسیاری از موارد نرم افزار های خود لینوکس ممکن است بتوانند به راحتی نیاز های حرفه ای شما را هم بر طرف کنند . Open Office نرم افزاری حرفه ای و جایگزینی برای Microsoft Office محسوب می شود و همچنین نرم افزار های خوب و رایگانی برای ویرایش تصاویر ، فایل های ویدئویی ، فایل های صوتی و ... وجود دارد . برای مثال کافی است که عبارت Linux Video Editing را در گوگل جستجو نمایید تا نرم افزار مناسب در زمینه ویرایش و تولید فیلم های ویدئویی در لینوکس پیدا کنید .
از همه مهمتر ، هر روز به لیست نرم افزار هایی که با استفاده از فناوری هایی مانند Flex ، Silverlight ، Flash ، Java Script و Air تحت وب اجرا می شوند افزوده می شود . چه اهمیتی دارد اگر نتوانید Microsoft Office را روی لینوکس نصب کرده و اجرا نمایید در حالی که به راحتی می توانید با استفاده از مرورگر خود و تحت وب از آن استفاده نمایید .
نهایتا اینکه تجربه استفاده از لینوکس ، امروزه مانند استفاده از دیگر سیستم عامل هاست و تفاوت چندانی با آنها ندارد پس لازم نیست بی دلیل بترسید و فکر کنید با نصب لینوکس پا به دنیایی می گذارید که به طور کل برایتان ناشناخته است . رابط کاربری لینوکس عامه پسند و ساده است در کنار اینکه امکانات بیشتری هم در اختیارتان می گذارد . اگر توزیع کاربر پسندی از لینوکس مانند Ubuntu انتخاب می کنید نصب کردن لینوکس مانند آب خوردن و حتی می توان گفت ساده تر از ویندوز است و بر خلاف ویندوز حتی می توانید از اصل " خرید به شرط چاقو " هم استفاده کنید ! چرا که می توانید مزه سیستم عامل را قبل از نصب بچشید . Ubuntu را می توان به راحتی و به صورت زنده یا Live بدون اینکه نیاز به نصب آن باشد ، استفاده کنید ضمن اینکه کلیه امکانات را هم در اختیار خواهید داشت .
جالب است بدانید که حتی می توانید یک توزیع کامل و بی نقص مانند Damn Small Linux را به راحتی از روی یک فلش درایو یا کول دیسک 128 مگابایتی یا بیشتر اجرا نمایید . کامپیوترتان که روی آن ویندوز نصب کرده اید دوباره هنگ کرده و از کار افتاده است ؟
فلش درایو را به سیستم وصل نمایید ؛ سیستم آماده استفاده است . برای اطلاعات بیشتر می توانید به سایت DSL information مراجعه نمایید .
این نکته را هم به خاطر داشته باشید که توزیع های مختلف لینوکس به طرز خودکار قسمتی از درایو را برای نصب شدن به خود اختصاص می دهند و سیستم را Dual Boot می نمایند . ترس ها را کنار بگذارید و شک و تردید را از خود دور کنید ؛ از مراحل پیچیده نصب لینوکس و پشتیبانی نکردن از درایور های سخت افزاری می ترسید ؟
اینها همه مربوط به گذشته ای دور بودند !
نتیجه گیری
لینوکس رایگان ، سریع ، کم حجم ، پایدار و انعطاف پذیر است . لینوکس شما را از چرخه " هر سال خرید سخت افزار جدید و قوی " خارج می کند و این امکان را فراهم می سازد که خلاقیت بیشتری به خرج دهید و روی کارتان متمرکز شوید نه اینکه به پرستاری دلسوز برای سیستم عامل تبدیل شوید !




----------------------------*****---------------------------
Mac OS X

----------------------------*****---------------------------

همه ابزار ها در یک بسته جادویی
اگر کامپیوتری می خواهید که بتوانید به سادگی با آن کار کنید ، هر نرم افزاری که لازم داشته باشید را با خود داشته باشد ، سخت افزارهای آن با نرم افزارها کاملا هماهنگ باشند ، از نظر قدرت هم کاملا به روز باشد و امکان اتصال آسان شما به همه انواع ابزارهای اتصال ماهواره ای را هم داشته باشد کافی است که یک کامپیوترMacintosh ‏بخرید .
یک سیستم پر قدرت با هماهنگی کامل میان سخت افزار و نرم افزار
وقتی صحبت از یکپارچگی به میان می آید ، هیچ سیستم عاملی نمی تواند ترکیب هدف و نتیجه را آن طوری که در پلتفورم Mac ‏شاهد آن هستیم ، ارائه دهد . در حالی که رقابت بین شرکت های گوناگون کامپیوتری برای ارائه کامپیوترهایی که از امکانات کامل و متنوعی برخوردار باشند به شدت جریان دارد ، شرکت Apple‏ روی مهمترین ‏چیز تمرکز کرده است : یک سیستم یکپارچه سخت افزاری و نرم افزاری که هر آن چیزی را که از یک کامپیوتر انتظار دارید برایتان برآورده سازد ؛ کارهای معمولی ، ساخت فیلم های حرفه ای ، ساخت وب سایت ، برقراری انواع ارتباطات و ...
حتما منظورمان را خوب درک می کنید . همه آن پیام های بی محتوایی را که هنگام کار با ویندوز به شما نشان داده می شوند را فراموش کنید . یک ماوس را به کامپیوتر معمولی متصل می کنید و یک جعبه پیام کوچک ظاهر می شود و به شما می گوید که فهمیده است که یک ماوس را وصل کرده اید و بعد از این که درایور سخت افزاری آن را نصب کرد به شما می گوید که سخت افزار مورد نظر هم اکنون آماده بهره برداری است ! شروع سریعی نبود ؛ فرض می کنیم یک کامپیوترMac‏ در اختیار دار ید . ماوس را متصل کنید . بلافاصله ماوس را تکان دهید ؛ خواهید دید که نشانگر به این سو و آن سو حرکت خواهد نمود . چرا که سیستم عامل آن را در یک چشم به هم زدن شناسایی کرده است .
‏خطاب به ویندوز : وقت ما را با این پیام های بی محتوا تلف نکن !
توجه فوق العاده و بیش از حد زیاد شرکتApple ‏به جزئیات ، دنیایی را ساخته که در آن سخت افزار و نرم افزار کاملا با هم عجین شده اند . در حقیقت هنگامیکه یک ماوس بی سیم ، یک پخش کننده iPod‏ و یا یک تلفن همراهiPhone ‏را به کامپیوترهای Mac‏ متصل می کنید احساس خواهید کرد این ابزارها بیش از آنکه یک وسیله همراه و سیار به نظر بیایند ، جزئی جدا ناشدنی از کامپیوترهای Mac‏ هستند .
برای آنهایی که هنوز به ویندوز چسبیده اند ، تجربه چنین وضعیتی به مانند سرابی در دور دست باقی خواهد ماند . با آمدن ویستا کاربران می توانند از بین 6 نگارش مختلف این ویندوز ( توجه داشته باشید 6 نگارش ) یکی را انتخاب کنند که همگی هم با مشکل هماهنگی با درایورهای سخت افزاری رو به رو هستند . بسیاری از کامپیوترهای قدیمی هم که برای ویستا جوابگو نیستند و حتی بسیاری از سیستم های جدید تر هم قادر نیستند که به طور کامل جوابگوی نیازهای این سیستم عامل باشند . بله ، مطمئنا می تو انید از لینوکس هم استفاده کنید . اما آن نوع از یکپارچگی سیستم که در رابطه با آن صحبت کردیم در ویندوز تا حدی قابل دسترسی است اما در مورد لینوکس حتی فکرش را هم نکنید . در لینوکس طراحی و توسعه نرم افزارها و سخت افزارها بین انواع شرکت ها و انجمن های علاقه مند تقسیم شده است که هر کدام هم هدف خاص خود را دنبال می کنند بنابراین اتحاد تمام و کامل بین سخت افزارها و نرم افزارها در لینوکس انتظاری منطقی به حساب نمی آید . هر چند باید تلاش هایی که در این زمینه می شود را تحسین کرد .
نهایت ظرافت و ریزه کاری و سهولت استفاده
همانطور که گفتیم جدایی سخت افزار و نرم افزار در Mac‏ غیر قابل تصور است و با آمدن نسخه 10,5 سیستم عامل Mac‏ یعنی Leopard‏ ، ظرافت و زیبایی وسهولت دراستفاده از این سیستم عامل هم به موارد فوق اضافه شد . Leopard‏ به راحتی همه فاکتورهای مهمی که یک سیستم عامل مدرن باید آنها را داشته باشد به شما عرضه می کند : امنیت ، آسانی نصب ، پایداری ، نرم افزارهای کارآمد و ... حتی برای آن دسته از کاربرانی که در کار با این سیستم عامل حرفه ای نیستند این شرکت راهنمای بسیار کامل و جامعی ارائه کرده علاوه بر اینکه هر نرم افزاری که در این سیستم عامل نصب است خود راهنمای بسیار جامع تری دارد . بهتر است نگاهی گذرا به تعداد کمی از ویژگی های جدید این سیستم عامل بیندازیم :
• نصب نرم افزارها با استفاده از خاصیت Drag & Drop
• پشتیبان گیری فایل ها تنها با یک کلیک
• توانایی مشاهده محتوای درونی انواع فایل ها بدون نیاز به اجرای نرم افزاری خاص
• امنیت فوق العاده بالا ، با کمترین شکاف امنیتی خطرناک
• رابط کاربری بسیار زیبا و چشم نواز هم در محیط سیستم عامل و هم در محیط نرم افزارها


امنیت
در کنار رابط کاربری معروف Mac‏ ، یکی دیگر از رازهای موفقیت این سیستم عامل ، نبود هرگونه نرم افزار و بد افزار مخرب و همچنین ویروس هایی است که به خودی خود کپی شده و انتشار می یابند . البته در این مقاله ، مکان مناسبی برای بحث و جدل در مورد دلایل محبوبیت و موفقیت این سیستم عامل نیست و در ضمن مهم نیست که این امنیت حاصل شده ، نتیجه وسواس Apple‏ در نوشتن کدهای این سیستم عامل است و یا استفاده از نظریه Security by obsecurity باشد ، مهم این است که همگی می دانیم کامپیوترهای Mac همانند کامپیوترها یی که ویندوز روی آنها نصب است ، مستعد انواع مشکلاتی نیست که ویندوز همه روزه با آنها سر و کله می زند . بهتر است درباره این جمله هم اندکی فکر کنید : اگر صد هزار بد افزار و ویروس همین فردا یکباره سیستم عامل Mac OS X‏ را مورد تهاجم قرار دهند ، هنوز هم این تعداد تنها نسبت به بد افزارهایی ( دقت کنید به غیر از ویروس ها ) که هر ساله به ویندوز حمله می کنند بسیار کمتر است . به خاطر داشته باشید هم اکنون در قرن 21 قرار داریم ؛ کامپیوترها همه جا هستند ؛ آیا وقت آن نشده که بدون هیچ دردسر و نگرانی از آنها استفاده کنیم ؟ کدامیک از شما دوست دارد که وقت خود را ساعت ها صرف جستجو به دنبال برنامه های جاسوسی و یا ویروس ها کند ؟
بهتر است این گونه فکر نکنیم : اکثرکاربران از سیستم عامل ویندوز استفاده می کنند و مجبورند هر روزه کامپیوتر خود را برای وجود برنامه های مخرب و ویروس ها جستجو کنند ، اما این دلیل نمی شود که ما این کار را امری عادی تلقی کرده و به راحتی آن را قبول کنیم . آیا راه بهتری وجود ندارد ؟
نتیجه گیری
‏همگی انتظار بسیار زیادی از کامپیوتر خود داریم و Apple جایگاه خود را در مقام یک طراح حرفه ای سیستم عامل ، توسعه دهنده نرم افزار ، سازنده انواع قطعات سخت افزاری فوق پیشرفته و یک فروشنده فایل های چند رسانه ای ، به خوبی در دنیای کامپیوتر تثبیت کرده است . در آخر لازم است بگوییم که شاید کامپیوترهای Mac به طور صد در صد در هر زمانی جوابگو نباشند ، اما مطمئنا زمانی که به آنها نیاز حیاتی و مبرم دارید نیازتان را مرتفع می کنند بدون اینکه بی دلیل هنگ کنند!!!



----------------------------*****---------------------------
Vista

----------------------------*****---------------------------

بهترین گزینه با وجود عدم استقبال کاربران
اگر پیشرفته ترین سیستم عامل موجود در جهان را می خواهید تنها یک گزینه در اختیار دارید : ویستا !
بله درست شنیدید : ویستا ، سیستم عاملی که کاربران از سرزنش کردن آن لذت می برند ، سیستم عاملی که از سر تا پای آن ایراد گرفته اند . در اینجا قصد داریم سنت شکنی کرده و خالصانه به شما بگوییم همیشه رای با اکثریت نیست . ویستا سیستم عاملی بسیار قوی است که هر نرم افزاری که دوست داشته باشید را به سادگی و در محیطی بسیار زیبا برای شما اجرا می کند و همچنین دچار دنیایی از انواع مشکلاتی که دیگر سیستم عامل ها با آنها دست و پنجه نرم می کنند ، نیست .
رابط کاربری عالی ، تنظیمات گسترده و متنوع
چرا ویستا بهترین سیستم عامل است ؟ رابط کاربری ویستا نقطه خوبی برای شروع بحث است . ویستا پنجره های زیبا یی دارد که از خاصیت شفافیت یا Transparency بهره می برند . اگر ویستا را نصب کرده باشید ، بعید می دانم با جمله بعدی مخالف باشید : " در بسیاری از انجمن های گفتگو ، مقالات و اظهارات کاربران ، گفته شده که رابط جدید گرافیگی ویستا یعنی Aero بسیار چشم نواز است " و حقیقتا همین طور هم هست . البته در میان کاربران بعضی ها مخالف به کار بردن جلوه های گرافیگی در سیستم عامل هستند ولی این دسته کاربران عده کمی هستند و برای عقاید خود دلایلی هم دارند ، ولی اکثر کاربران اتفاق نظر دارند که یک سیستم عامل باید زیبا و چشم نواز باشد . در ضمن در ویستا به خود شما بستگی دارد که چگونه از قدرت سه بعدی کارت گرافیگ نصب شده روی سیستم استفاده کنید . موتور گرا فیکی ویستا یعنی Avalon و زیبا ترین محیط آن یعنی Aero یک سری ابزار جدید بصری را معرفی می کند که شامل مواردی چون شفافیت ، وضوح ، سایه ها ، انعکاس ، جلوه Blurring ، رندر کردن سریع محیط گرافیکی و همچنین بزرگنمایی فوق العاده آیکون ها بدون افت کیفیت هستند . ترکیب این قابلیت های جدید و فوق العاده گرافیکی ، یکسری مزیت های عالی به همراه دارد .
از ظاهر و قیافه ویستا خوشتان نمی آید ؟ مشکلی نیست ، آن را تغییر دهید . از شفافیت پنجره ها ‏گرفته تا جزئی ترین قسمت های ویستا را می توان دستکاری کرد و آن را مطابق میل خود تغییر داد . رابط کاربری ویستا چیزی فراتر از یک ظاهر زیباست . قابلیت Flip 3D این امکان را برایتان فراهم می کند که نمایی سه بعدی و بسیار زیبا از پنجره برنامه های باز شده را داشته باشید و به راحتی بین آنها جستجو کرده و پنجره مورد نظر خود را انتخاب کنید . پنجره ها در یک محیط سه بعدی رندر می شوند ، در حالی که هم نمای پنجره اول را دارید و هم نمای کلیه پنجره هایی که در پشت آن قرار گرفته اند . در ضمن برخلاف ویندوز ایکس پی می توانید تصویری از محتویات پنجره های کوچک شده در نوار وظیفه را از طریق نگه داشتن نشانگر ماوس روی آنها مشاهده کنید . در ویستا به هر سو که بنگرید یک کادر جدید جستجو خواهید دید ! کادر جستجوی منوی شروع ، برنامه ها و فایل های اطلاعاتی را پیدا کرده و باز می نماید ؛ کادر جستجوی قسمت کنترل ( Control Panel ) به دنبال آیتم های موجود در این قسمت می پردازد ؛ کادر موجود در مرور گر IE هم به دنبال کلمه های مورد نظرتان در صفحه اینترنتی باز شده می گردد . همچنین نرم افزارهای خانواده Microsoft Office هم از این خاصیت ویستا استفاده می کنند . برای مثال هنگامیکه در Outlook به دنبال ایمیلی خاص می گردید ، در حقیقت در حال استفاده از ابزار جستجوی ویستا هستید . همچنین ویستا دارای قابلیت های مفید دیگری مانند وجود Gadget در نوار کناره نیز هست. Gadget ها برنامه های کوچکی هستند که به زبان XML نوشته شده و با استفاده از آنها می تو انید کارهای مفید و جالبی انجام دهید . همچنین ویستا ، راه اندازی و کار با شبکه های بی سیم را بسیار بهبود بخشیده است .
گلچینی از بهترین نرم افزار ها
سیستم عامل به تنهایی به درد نخور است : در حقیقت هدف سیستم عامل این است که بتواند امکان استفاده شما از نرم افزارهایی که برای کار ، سرگرمی و بازی احتیاج دارید را فراهم کند . آیا قصد دارید به صورت گروهی و مشترک روی یک پروژه با استفاده از نرم افزارهای مخصوص این طبقه ، کار کنید ؟ استفاده از لینوکس و Mac را برای این کار فراموش کنید چرا که می توانید مطمئن باشید نمی توانند جوابگوی نیازهای شما باشند . در مورد بازی ها چطور ؟ باز هم اینجا ویندوز حرف اول را می زند . در حقیقت بازی ها زیادی برای اجرا شدن در لینوکس و Mac‏ ساخته نشده اند و یا کار منطبق سازی آنها برای این سیستم عامل ها انجام نمی شود . این مسئله در مورد اکثر نرم افزارها ی پرکاربرد بازار نیز صادق است .
البته در حال حاضر از نظر سازگاری و هماهنگی با نرم افزارها فعلا ایکس پی در مقام بالاتری نسبت به ویستا ایستاده است . اما این وضعیت زیاد طول نخواهد کشید . بهترین و البته جدید ترین نرم افزارها برای ویندوز ویستا طراحی و ساخته می شوند نه برای ایکس پی . خوب اگر می خواهید که در آینده زندگی کنید و نه در گذشته ، ویستا را انتخاب کنید .


امنیت
با وجود فایروال دو طرفه ، نرم افزار ضد جاسوسی و قابلیت مقابله با سرقت اطلاعات شخصی ( Anti-Phishing‏) ، ویستا بسیار امن تر از ایکس پی است . مایکروسافت امنیت در ویستا را با به کار بردن سرویس کنترل و نظارت شدید بر روی پردازش های سیستم و عملکرد نرم افزارها که اجازه نمی دهد بد افزارها و نرم افزارهای مشکوک به راحتی خود را به فایل های سیستمی بچسبانند ، یا در رجیستری جا خوش کنند و نهایتا خود را وارد شبکه ای کنند که کامپیوتر به آن متصل است ، تقویت کرده است . به همین صورت ، خاصیت حفاظت از دسترسی به شبکه ( Network Access Protection‏ یا ( NAP اجازه نمی دهد که یک کامپیوتر آلوده به بد افزار امکان ارتباط با دیگر کامپیوترهای یک شبکه را به دست آورد چرا که ممکن است دیگر کامپیوترها را هم به راحتی آلوده کند .
ویندوز متهم به این شده است که بیشتر از لینوکس و یا Mac‏ در معرض خطر آلودگی و حمله انواع بد افزارها و ویروس ها است و صد البته این موضوع به خاطر ضعف درونی این سیستم عامل از بدو پیدایش نیست بلکه به این خاطر است که این سیستم عامل بیش از هر سیستم عامل دیگری جهان را تسخیر کرده است و روی اکثر کامپیوترهای کاربران دنیا نصب است پس طبیعی است که نویسندگان ویروس ها هدف خود را این سیستم عامل قرار دهند .
چرا ویستا پیروز میدان است ؟
چرا ویستا بهتر از Mac‏ ، لینوکس و ویندوز ایکس پی است ؟
ابتدا از Mac‏ شروع می کنیم ؛ هیچ شکی نیست که سیستم عامل Mac os x‏ بسیار زیبا و کاربر پسند است اما این سیستم عامل تنها روی سخت افزارهای اختصاصی و گران قیمت شرکت Apple‏ نصب می شود و همچنین امکان نصب و استفاده از برنامه های کاربردی محبوبی که تنها نسخه ویندوز آنها وجود دارد را نداشته و در ضمن با انتخاب Mac‏ باید با دنیای بازی ها هم خداحافظی کنید .
برخی ادعا می کنند با استفاده از نرم افراهای شبیه سازی مانند Parallels Desktop‏ برای سیستم عامل Mac os x‏ این مشکل حل می شود که البته شاید تا حدی بتوان این امر را قبول کرد ولی واقعیت چیز دیگریست و در عمل استفاده از این نرم افزار برای آن دسته از کاربران و نهادهایی که از لیسانس معتبر نرم افزارها استفاده می کنند و یا به صورت گروهی با دیکر گروه ها و کاربران به صورت مشترک روی پروژه ای کار می کنند ، مشکلات بسیار زیادی ایجاد می کند . همچنین برای اجرای بازی ها با استفاده از ابزارها یی از این دست بهتر است جمله بعد را هم بخو انید : نرم افزار Parallels‏ حتی نمی تواند ساده ترین بازی های ویستا که شامل Solitaire ‏، Pinball ، FreeCell ، Hearts ‏و Minesweeper‏ را هم اجرا کند چرا که این نرم افزار قابلیت پشتیبانی از DirectX 9.0‏ را ندارد
بنابراین اگر قصد دارید بیشتر از ارزش واقعی کامپیوتری که تنها می تواند شمار محدودی از نرم افزارها و بازی ها را اجرا کند ، پول بپردازید جلو رفته و پول خود را در جوی آب بیندازید . فقط این نکته را به خاطر داشته باشید که شما در حال واریز پول به خزانه شرکتی هستید که اکثر کاربرانش به زیادی ثروت خود افتخار می کنند . آیا واقعا می خواهید به جمع کاربرانی وارد شوید که به پول زیاد خود به خاطر نوع کامپیوتری که استفاده می کنند افتخار می کنند !؟
اگر هم از طرفداران لینوکس هستید مطمئنا نصب آن در کنار ویستا بی ضرر نیست ولی به یاد داشته باشید فکر استفاده از آن برای تکمیل پروژه های تیمی را از ذهنتان خارج کنید و قید بازی کردن را هم که باید به کلی بزنید . علاوه بر اینکه بعد از نصب تا چند مدت باید وقت خود را صرف آشنایی با قسمت های مختلف نگارش لینوکسی که نصب کرده اید کنید ؛ نکته اینجاست که متاسفانه نگارش های مختلف لینوکس از رابط کاربری یکسانی بهره مند نیستند و تا بخواهید طرز کار با یکی از آنها را یاد بگیرید ، کار کردن با آن یکی را فراموش کرده اید !
ویندوز ایکس پی را نصب کرده اید ؟ معلوم است به نقاشی های کاغذی خیلی ساده علاقه مندید ! ایکس پی در مقایسه با ویستا بسیار خام و ناپخته به نظر می رسد ، علاوه بر اینکه ایکس پی فاقد ویژگی های امنیتی جدید ، رابط کاربری زیبا ، برنامه های اضافی در ویستا است . ضمن اینکه اگر مدتی با ویستا کار کرده باشید هنگامی که بعد از مدتی وارد ایکس پی می شوید احساس خواهید کرد که چقدر از قافله عقب مانده اید و دارید رو به عقب پس رفت می کنید .
نتیجه گیری
اگر نیاز به سیستم عاملی با امنیت بالا و پیشرفته دارید که نرم افزارهای مورد نیاز شما را به خوبی اجرا کرده و روی سخت افزارها یی با قیمتی معقول هم به خوبی کار کند و نیاز به مهارت چندانی برای شروع به کار با آن را نداشته باشید ، به ویستا خوش آمد بگویید !



----------------------------*****---------------------------
XP

----------------------------*****---------------------------

انتخاب کاربران
کاربران ثابت کرده اند : هنوز هم ایکس پی حکمفرمایی می کند !
در حال حاضر لینوکس و Mac OS X تنها 8 درصد از بازار را در اختیار دارند و از سویی دیگر بهتر است نگاهی هم به آمار مهاجرت کاربران از ایکس پی به ویستا هم بیندازید ! مایکروسافت اعلام کرده که در حال کارکردن روی ویستا برای بالا بردن میزان سازگاری آن با نرم افزارها و سخت افزارها است تا بدین وسیله بتواند کاربران را به استفاده ازویستا ترغیب نماید اما واکنش بی سابقه کاربران برای حفظ ویندوز ایکس پی واقعا بی نظیر بود . در آخرین شکایتی که کاربران تنظیم کرده بودند در مدت کوتاهی صد هزار امضا ، در درخواستی که با عنوان " نجات یک سیستم عامل " تنظیم شده بود ، گرد آوری شد .
همچنین شرکت Dell‏ که یکی از بزرگترین شرکت های سازنده کامپیوترهای رومیزی و نوت بوک در جهان است بنا به درخواست عده کثیری از کاربران خود مجبور شد از سیاست تنها ارائه کردن ویستا روی کامپیوتر های جدید و پشتیبانی نکردن کامپیوترها و سخت افزارها از سیستم عامل ایکس پی ، دست بکشد و این در حالی است که شرکت Dell‏ اخیرا در بیانیه ای به خاطر مشکلاتی که ویستا به وجود آورده اعتراضاتی به مایکروسافت داشته است ، از جمله سردرگمی کاربران برای انتخاب نگارش مورد نیاز ، عدم هماهنگی درایورهای سخت افزاری با ویستا ، ناهماهنگی نرم افزارهای کنونی با ویستا و ...
حتی بنا به گفته بعضی مقامات درونی مایکروسافت که مایل به افشا کردن نام خود نبرده اند ، بسیاری از سران و مسئولان مایکروسافت هم مدتی بعد از انتشار ویستا ، نسبت به آ ن نارضایتی خود را اظهار کرده اند . مقایسه های انجام گرفته بین ایکس پی و ویستا نشان داد که ایکس پی هنوز هم در عمل بسیار از ویستا سریع تر است و ثابت شده صرف اینکه سیستم عاملی که برای اولین بار وارد بازار می شود و ادعا می کند بهترین است ، نمی تواند دلیلی بر این مدعا باشد .
امنیت
امنیت نکته انتقادی است که کارشناسان و کاربران همیشه بر محصولات مایکروسافت خرده گرفته اند اما با انتشار سرویس پک 2 ویندوز ایکس پی بسیاری از مشکلات این سیستم عامل از نظر امنیتی رفع شد و چندی پیش هم مایکروسافت سرویس پک 3 را عرضه کرد تا خیال کاربران بیش از پیش راحت تر شود . در ضمن تصور نکنید که اگر لینوکس و Mac OS X هم مانند ویندوز سهم عمده ای از بازار را در اختیار بگیرند مثل وضعیت کنونی امن خواهند بود ، بلکه در آن صورت و زمانی که در اختیار همه قرار بگیرند توجه هکرها هم به آنها جلب شده برای نفوذ به آن از هیچ کوششی فروگذار نخواهند کرد و آن وقت است که طرفداران این سیستم عامل ها باید حرف خود را پس گرفته و اعتراف کنند که آنها هم با مشکلات عدیده امنیتی مواجه هستند .
همه ویژگی هایی که نیاز دارید !
صد البته زمانی فراخواهد رسید که مجبور خواهید شد که به ویستا مهاجرت کنید اما تا فرا رسیدن آ ن زمان ، بعضی از ویژگی های ویستا مانند ویژگی حفاظت از دسترسی به شبکه را در سرویس پک 3 دراختیارخواهید داشت . برخی دیگر از امکانات ویستا که برای ایکس پی هم وجود دارند عبارتند از Internet Explorer 7 ، Media Center ، Media Player 11 و Windows Defender ، اگر هم از آن دسته کاربرانی هستید که به ایکس پی وفادارید اما شکل و شمایل ویستا را دوست دارید می توانید از نرم افزارها یی مانند BricoPack Vista Inspirat Ultimate 2‏ یا Vista Transformation Pack 8.0‏ استفاده نمایید که با نصب این نرم افزارها محیط ویندوز ایکس پی از نظر زیبا یی دست کمی از ویستا نخواهد داشت .


چرا Mac یا لینوکس را نباید انتخاب کرد ؟
Mac سیستم عامل خوبی است اما همانند دیگر چیزهایی که از درخت سیب ( شرکت Apple‏ ) به بار می آید ! ، توجه به داشتن ظاهری شیک داشتن و تجملی بیش از سایر موارد به چشم می خورند . برای آن دسته از کاربرانی که از کامپیوتر برای انجام کارهای خود استفاده می کنند و توجه چندانی هم به زیبایی و تجمل ندارند واقعا Mac‏ به دردنخور است. همچنین هماهنگ تنها با سخت افزارهای گران قیمت ساخت شرکت Apple‏ و در نتیجه بالا رفتن قیمت نهایی کامپیوتر نیز یکی از نقاط ضعف Mac‏ به شمار می رود . این مورد را هم فراموش نکنید که اگر برای اولین بار است که قصد خرید یک Mac‏ را دار ید باید تا چندین ماه وقت خود را صرف آموزش و یاد گیری کار با این سیستم عامل کنید . البته در صورتی که هزینه برایتان مهم نیست ، بد نیست برای سرگرمی و تفریح هم که شده یک Mac‏ بخرید !
مدتها است که شنیده ایم سیستم عامل لینوکس آماده استفاده برای همه کاربران است و از هر نظرکامل شده است . خوب بهتر است بگوییم آماده نشده است بلکه در حال آماده شدن است . بهتر است برای درک موضوع نگاهی به سهم لینوکس در تصاحب بازار کامپیوتر بیندازید ؛ عددی کمتر از تعداد انگشتان یک دست است ! البته اگر جزو آن دسته از کاربرانی هستید که به خط فرمان و سر و کله زدن با صفحه ای سیاه با خطوطی سفید علاقه مندند ، لینوکس انتخاب خوبی برای شما است . اما این روزها با این همه پیشرفت و نوآوری چه کسی سراغ خط فرمان می رود ؟
اگر Ubuntu‏ را روی کامپیوتر خود نصب کرده باشید متوجه خواهید شد که عملیات پارتیشن بندی تا حدودی گیج کننده است و در ضمن اگر بخواهید MP3‏ گوش کنید نیاز است که به اینترنت متصل شده و فایلی جداگانه برای این کار دانلود و نصب کنید ، ضمن اینکه مودم هم به طور خودکار برای Ubuntu‏ شناسایی نمی شود !
نتیجه گیری
همگی قصد داریم با کامپیوتر ، کارهای خود را به راحتی انجام دهیم و انصافا وقت فکر کردن به دردسرهای سیستم عامل را نداریم . حال که ویندوز ایکس پی تازه از آب و گل درآمده ، چرا باید آن را رها کرده و به استفاده از سیستم عاملی جدید روی بیاوریم ؟ کاربران به سیستم عاملی نیاز دارند که با آن آشنا بوده و در ضمن مشکلات آن به طور کلی مرتفع شده باشند . ویستا که هنوز با درایورها و نرم افزارها هماهنگ نیست ؛ Mac‏ هم گران است و لینوکس هم که تنها با شعار " کد باز بودن " مانور می دهد . پس ایکس پی تنها گزینه ای است که می توان به آن اعتماد کرده و کلیه کارها را به آن سپرد .


منبع : مجله رایانه خبر - شماره 43  ترجمه مقاله ای به نام OS Smackdown از سایت www.ComputerWorld.com
نظرات 1 + ارسال نظر
زکریا جمعه 4 اردیبهشت‌ماه سال 1388 ساعت 06:06 ب.ظ http://www.ir3at.com

سلام دوست گرامی
وبلاگ بسیار جالبی دارید دستتون درد نکنه
من امروز اتفاقی وارد وبلاگتون شدم مطالب قشنگی بود
دوست عزیز من مدیر یکی از سایت ها هستم این هم ادرس سایت من
http://www.ir3at.com
خوشحال میشم لینک سات من را هم در لینک دوستان قرار بدی ای دی اهو مسینجر من هم هست ir3at63
در ادد لیست مسینجرت اددم کن میتونیم دوستان خوبی باشیم
با تشکر

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد